Laksa Asam

Bookmark and Share




Tiba tiba teringin nak makan laksa asam, apabila sahabat saya, Zs bercerita tentang keenakan laksa asam yang dimasak hinggakan jiran jiran bertanya dek baunya yang semerbak ke rumah jiran. 

Seperti biasa, tanpa berlengah saya mula mencari resepi laksa asam untuk dipilih. Berminggu saya mencari resepi, petua petua di dalam blog blog masakan. Akhirnya saya memilih untuk mencuba resepi Zs kerana yakin dengan kehebatan masakan mee udang beliau yang world class ...

Terima kasih Zs.  Saya berbuka puasa dengan menghirup kuah laksa terlebih dahulu sebab dah tak tahan dengan godaan bau nya semasa memasak ... 
 
 
Laksa Asam 

Bahan Kisar
1 jari telunjuk kunyit hidup
25 biji cili padi
1 ibu jari lengkuas
3 inci belacan melaka warna merah
3 labu bawang besar

Lain lain
5 serai - titik
1 senduk cili giling
50 sen daun kesum
20 kpg asam keping
2 bunga kantan -  belah
Segengam asam jawa
½ - 1 biji nenas masak - blend & masuk dlm kuah

Hirisan
Timun, daun pudina, bawang besar, cili merah/padi, salad, kantan

2 kg ikan dicuci bersih dan di rebus, angkat  dan disiakkan isinya.  Tapis air rebusan diguna utk buat kuah. Masukkan kesemua bahan kisar dan bahan bahan lain. Masak dg api perlahan. Masukkan gula dan garam. 

Nota:
Gula mestilah banyak sehingga terasa spt manis manis buah.

Guna laksa beras, lagi sedap.

{ 0 komentar... Views All / Send Comment! }

Posting Komentar

Powered By Blogger