Cake Pop Nellisa

Bookmark and Share








Haaa macam macam inovasi yang diperkenalkan zaman sekarang dalam menikmati kek. Selain kek cawan, mini cake, terdapat juga cake in a jar, push up cake dan juga terkini adalah  Cake Pop. Hari ini Nelly telah mengetuai dapur Villa Nur Qaseh dalam menyediakan Cake Pop. Telah lama sebenarnya mereka merancang untuk menyediakan Cake Pop. Maklumlah budak budak sekarang sukakan sesuatu yang unik walaupun pada dasarnya, kita umpama  menikmati sekeping kek yang dihias dengan krim/chocolate ganache sahaja.



Membuatnya sangat mudah dan jika menyediakannya secara beramai ramai, lagilah meriah dapur. Kerja susah pun akan menjadi mudah. Bahan bahan yang diperlukan untuk membuat kek ini juga sangat simple. Bahan bahan yang diperlukan adalah seperti berikut:

Bahan bahan:
Kek - ikut yang disukai
Lidi candy lollipop
Frosting/whipped cream secukupnya
Sprinkles
Melted white chocolate candy


Jom kita tengok cara cara penyediaan Cake Pop yang  dimulakan dengan penyediaan kek. Boleh digunakan apa apa sahaja kek yang disukai. Semuanya terpulang kepada kegemaran masing masing. Nelly menggunakan Moist Chocolate Cake. Memang sedap dan moist chocolate cake ini sehinggakan kami mencubit sedikit demi sedikit sementara menunggu kek disejukkan.


Setelah kek disejukkan, hancur hancurkan sehingga menjadi seperti serbuk kek. Lebih mudah jika menggunakan jari untuk menghancurkan kek tadi. 



Selepas kek hancur menjadi seperti serbuk, bolehlah dimasukkan frosting. Oleh kerana tiada ready made frosting, Nelly membuatnya sendiri dengan menggunakan whipped cream perisa coklat yang dipukul sehingga benar benar kembang. Masukkan krim ini ke dalam serbuk dan digaul dengan menggunakan jari sehingga sebati dan betul betul moist. Krim ini bertindak untuk melekatkan serbuk kek sebelum digentel bulat bulat mengikut saiz yang disukai. 




Adunan yang dibulat bulat itu, kemudiannya disimpan di dalam fridge selama 10-15 minit untuk memudahkan ianya dicucuk dengan lidi lollipop. Boleh juga dibiarkan dalam peti ais sehingga 1 jam bagi memastikan ianya mudah dicelup di dalam white chocolate serta bagi mengelakkan ianya pecah semasa mencelup dalam coklat cair.



Kemudian cairkan white chocolate dengan menggunakan kaedah double boil. White chocolate ini boleh juga dicairkan dengan memasukkan ke dalam microvave. Boleh masukkan sedikit butter bagi mencairkannya tanpa perlu dikacau. Dengan menggunakan lidi lollipop, cucuk bebola kek untuk memudahkan proses meletakkan lidi candy itu kemudiannya.



Ambil lidi lollipop dan dicelup dalam white chocolate cair dan kemudian dicucuk ke dalam bebola yang telah dibuat lubang tadi. Biarkan seketika supaya ianya benar benar melekat. 



Kemudian celup bebola kek ke dalam adunan white chocolate dan dipusing pusing bagi membuang lebihan chocolate. Perlu dibuat dengan cepat bagi memastikan chocolatenya bersalut dengan rata di sekeliling bebola cake.
 



Hias dengan sprinkles atau apa apa sahaja yang disukai mengikut kreativiti masing masing. Boleh juga menggunakan lebihan white chocolate yang diletakkan sedikit pewarna, masukkan ke dalam piping bag dan dipicit ke atas cake pop.

Cucuk cake pop yang telah siap sehingga ianya mengeras. Boleh juga dimasukkan di dalam peti ais seketika sebelum dimakan, jika suka. Sedia untuk dihidangkan.





 

Sesuai dihidangkan sebagai dessert untuk candy buffet yang memang popular di dalam majlis majlis hari jadi atau majlis perkahwinan. Hmm rasanya memang sedap dan bukan sahaja digemari oleh anak anak tetapi oleh orang dewasa juga. Jom sama sama mencuba cara yang unik dalam menikmati kek kegemaran......


Selamat mencuba....

 

{ 0 komentar... Views All / Send Comment! }

Posting Komentar

Powered By Blogger